Matemātika
DU TSC
Nākamais: 2. Funkcijas jēdziens. Vienādas funkcijas. Funkcijas,
Augstāk: vallievads2ht
Previous: vallievads2ht
-
1.1. definīcija.
- Par reālā skaitļa
moduli (absolūto
vērtību) sauc
un apzīmē
.
Tādējādi
Moduļa īpašības.
-
;
;
-
;
-
tad un tikai tad, ja
;
-
tad un tikai tad, ja
vai
;
-
;
-
, ja
.
Risinot vienādojumus un nevienādības, kas satur moduli, ir
izdevīgi lietot intervālu metodi, kuras pamatā ir
nepārtrauktu funkciju īpašība: ja funkcija
intervālā
ir nepārtraukta un nevienā šī intervāla punktā tās vērtība
nav 0, tad visos intervāla punktos funkcijas vērtības ir vai nu
tikai pozitīvas, vai arī tikai negatīvas. Ja pieņem, ka funkcija
ir nepārtraukta intervālā
un to intervāla punktu
skaits, kuros šīs funkcijas vērtības vienādas ar nulli, ir galīgs,
tad šie punkti sadala intervālu
apakšintervālos, pie
tam katra apakšintervāla visos punktos funkcijas
vērtības ir vai nu pozitīvas, vai arī negatīvas. Lai noteiktu
funkcijas vērtību zīmi kādā apakšintervālā, pietiek
aprēķināt funkcijas vērtību brīvi izraudzītā dotā
apakšintervāla punktā.
1.1. piem
rs.
- Konstruēt funkcijas
grafiku.
Šo uzdevumu var atrisināt ar vairākiem paņēmieniem.
1. paņēmiens.
Pārveido šīs funkcijas analītisko izskatu, izmantojot moduļa
definīciju. Punkts
sadala koordinātu taisni divos
intervālos. Katrā no šiem intervāliem (1.1. zīm.) nosaka
funkcijas izskatu.
Intervālā
ir spēkā
, tāpēc
un
Intervālā
ir spēkā
, tāpēc
Tātad doto funkciju var uzrakstīt šādi:
Konstruē šīs funkcijas grafiku (1.2. zīm).
2. paņēmiens.
Konstruē funkcijas
grafiku un grafika to daļu, kas
atrodas zem
ass, attēlo simetriski attiecībā pret
asi
(1.3. zīm.).
3. paņēmiens.
Funkcijas
grafiku var iegūt no funkcijas
grafika, veicot paralēlo pārnesi par vienu vienību pa kreisi
(1.4. zīm.).
1.2. piem
rs.
- Konstruēt funkcijas
grafiku.
Lietojot intervālu metodi un moduļa definīciju, pārveido dotās
funkcijas analītisko izskatu.
- Ja
, tad
un
, tāpēc
un
.
Tātad
- Ja
, tad
un
, tāpēc
un
.
Tātad
- Ja
, tad
un
, tāpēc
un
.
Tātad
Ņemot vērā funkcijas analītisko izskatu katrā no minētajiem
intervāliem, var rakstīt:
Konstruē šīs funkcijas grafiku (1.6. zīm.).
1.3. piem
rs.
- Atrisināt vienādojumu
.
Punkti
,
un
koordinātu taisni sadala četros
intervālos (1.7. zīm.). Katrā no šiem intervāliem katra no
izteiksmēm, kas atrodas zem moduļa zīmes, saglabā savu zīmi.
Lietojot moduļa definīciju, katrā no šiem intervāliem doto
vienādojumu var pārrakstīt šādi:
 |
 |
|
| |
 |
|
| |
jo nepieder šim intervālam |
|
 |
 |
|
| |
 |
|
| |
 |
|
 |
 |
|
| |
 |
|
| |
jo nepieder šim intervālam |
|
 |
 |
|
| |
 |
|
| |
 |
|
| |
 |
|
-
1.4. piem
rs.
- Atrisināt nevienādību
.
Punkti
un
sadala koordinātu
taisni trīs intervālos (1.8. zīm.).
Pārraksta doto nevienādību katrā no šiem intervāliem.
Lai uzrakstītu atbildi, apvieno iegūtos rezultātus uz koordinātu
taisnes (1.9. zīm.).
Atbilde.
.
-
1.5. piem
rs.
- Atrisināt nevienādību
.
Doto nevienādību var atrisināt, izmantojot moduļa 4. īpašību.
Atbilde.
.
-
1.6. piem
rs.
- Atrisināt nevienādību
.
Doto nevienādību var atrisināt, izmantojot moduļa 5. īpašību.
Atbilde.
.
-
1.7. piem
rs.
- Atrisināt vienādojumu
.
- Ja
, tad
, tāpēc
.
- Ja
, tad
, tāpēc
.
.
Atbilde.
.
Auditorijā risināmie uzdevumi
- Konstruēt grafikus funkcijām
-
,
-
,
-
.
- Atrisināt vienādojumus
-
,
-
,
,
-
,
-
.
- Atrisināt nevienādības
-
,
-
,
-
,
-
,
-
,
-
,
-
,
-
.
Mājas darba uzdevumi
- Konstruēt grafikus funkcijām
-
,
-
,
-
.
- Atrisināt vienādojumus
-
,
-
,
-
,
-
.
- Atrisināt nevienādības
-
,
-
,
-
,
-
,
-
.
Matemātika
DU TSC
Nākamais: 2. Funkcijas jēdziens. Vienādas funkcijas. Funkcijas,
Augstāk: vallievads2ht
Previous: vallievads2ht
2003-05-15